DATA: 11.12.2012
GRĂDINIŢA: „Cuvioasa
Parascheva” Iaşi
GRUPA: mare C
DOMENIUL EXPERENŢIAL: Limbă şi
comunicare
CATEGORIA DE ACTIVITATE: Educarea
limbajului
TEMA: „Iarna pe uliţă” de George
Coşbuc
TIPUL ACTIVITĂŢII: predare-învăţare
MIJLOC DE REALIZARE: memorizare
SCOPUL: Familiarizarea copiilor cu procedeele de memorare logică.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE: Pe parcursul activităţii copiii vor fi capabili:
O1- să descrie jocurile şi
activităţile desfăşurate de copii în anotimpul de iarnă
O2- să recite expresiv minim o strofă;
O2- să recite expresiv minim o strofă;
O3- să explice sensul cuvintelor necunoscute (stau grămadă, năvalnic vuiet, mătănii, coastă)
O4- să folosească cuvintele noi învățate
în enunțuri;
O5- să recite poezia
cu intonaţie.
STARTEGII
DIDACTICE:
a)
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia, explicaţia, exerciţiul, demonstraţia,
povestirea.
a)
MATERIAL
DIDACTIC: Planşe ce ilustrează secvenţele poeziei
, imagini ce surprind anotimpul de iarnă, stimulente.
b)
FORMA DE ORGANIZARE: frontal, individual.
LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de grupă
DURATA: 25-30 minute
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
Ø Ezechil, Liliana, Păişi Lăzărescu, Mihaela, 2004, Laborator
preşcolar, Editura V&I Integral, Bucureşti.
IARNA PE ULIŢĂ
de George
Coşbuc
A-nceput de ieri
să cadă
Câte-un fulg,
acum a stat,
Norii s-au
mai răzbunat
Spre apus, dar
stau grămadă
Peste sat.
Nu e soare,
dar e bine,
Şi pe râu e
numai fum,
Vântu-i
liniştit acum,
Dar năvalnic
vuiet vine
De pe drum.
Sunt copii
cu multe sănii
De pe coastă vin ţipând
Şi se-mping şi
sar râzând;
Prin zăpadă
fac mătănii
Vrând-nevrând.
Nr.
crt.
|
Secvenţele
lecţiei
|
Conţinutul
instructiv-educativ
|
Strategia
didactică
|
Evaluare
|
||
Metode
şi procedee
|
Mijloace
de învăţământ
|
Modul
de organizare
|
||||
1.
|
Moment
organizatoric
|
Pregătirea sălii de grupă prin:
-asigurarea unui climat
favorabil;
-aranjarea mobilierului în
semicerc;
-pregătirea materialelor
necesare pentru activitate;
-intrarea ordonată a copiilor
în sala de grupă.
|
||||
2.
|
Captarea
atenţiei
|
Se
realizează cu ajutorul ghicitorii:
Totu-i îngheţat în drum,
Florile-s pe geam acum,
În sobă focul trosneşte,
Spune, ce anotimp este?
|
Conversaţia
|
Ghicitoare
|
Frontal
|
Capacitatea copiilor de a găsi
răspunsul la ghicitoare.
|
3.
|
Anunţarea
temei şi a obiectivelor
|
Astăzi vom învăţa poezia Iarna pe uliţă de George
Coşbuc. Voi trebuie să fiți foarte atenți la cuvintele pe care nu le
cunoașteți pentru ca împreună să le
explicăm.
|
Conversaţia
|
Frontal
|
||
4.
|
Reactualizarea
cunoştinţelor
|
Se
va purta o scurtă discuţie cu copiii despre anotimpul de iarnă, despre caracteristicile
acestuia şi despre jocurile copiilor în anotimpul de iarnă.
În ce anotimp suntem?(în
anotimpul de iarnă)
Care sunt lunile anotimpului de
iarnă?(decembrie, ianuarie, februarie)
Ce fac insectele iarna?(se
ascund sub scoarţa copacilor, în scorburi)
Cu ce sunt înveliţi copacii şi
dealurile?(cu zăpadă)
Cum ne îmbrăcăm iarna?(mai
gros)
Care sunt jocurile pe care voi
le jucaţi iarna?
|
Conversaţia
Explicaţia
|
Planşe
cu anotimpul de iarnă
|
Frontal
|
Evaluez
cunoştinţele anterioare ale copiilor despre anotimpul de iarnă şi capacitatea
lor de a răspunde corect la întrebări.
|
5.
|
Dirijarea
învăţării
|
Se prezintă pe scurt conținutul poeziei cu ajutorul planşelor astfel încât
copiii să poată vedea și reține momentele acesteia: Copii,în poezia pe care o
vom învăța este vorba despre venirea
iernii şi despre copiii care se joacă în zăpadă.
Voi recita poezia expresiv, cu
intonație după care voi explica
cuvintele necunoscute; copiii vor fi solicitați să formuleze propoziții cu ajutorul cuvintelor noi.
|
Povestirea
|
Planşe
ce prezintă secvenţele poeziei
|
Frontal
|
Capacitatea copiilor de a
reţine momentele poeziei.
|
1.norii s-au răzbunat=
norii s-au împrăştiat
2.stau grămadă= stau adunaţi
3.năvalnic vuiet=
zgomot puternic care nu poate fi stăpânit
Exemple de propoziţii:
După
o zi ploioasă norii s-au răzbunat.
Vrăbiile
stau grămadă în copaci.
Din
depărtare se aude un năvalnic vuiet.
Copiii
se dau cu sania pe coastă.
Când
mergem la biserică facem mătănii.
Recitarea model, expresivă, cu
respectarea pauzelor și intonație adecvată. Pentru a sublinia sensul poeziei și a trezi interesul pentru memorarea acesteia, voi
adresa următoarele întrebări:Copii, v-a plăcut poezia? Ce anume v-a plăcut?
Învăţarea poeziei se va face pe
unităţi logice cu ajutorul planşelor corespunzătoare fiecărei strofe:
-vom învăţa stofa I;
-vom învăţa strofa II, reluând
strofa I;
-vom învăţa strofa III, reluând
stofele I-II.
După fiecare structură logică
recitată voi solicita 1-2 copii să recite şi ei.
|
Explicaţia
Conversaţia
Demonstraţia
Exerciţiul
|
Planşe ce ilustrează momentele
poeziei
|
Frontal
Individual
Frontal
|
Capacitatea copiilor de a
explica cuvintele necunoscute.
Capacitatea copiilor de a alcătui propoziţii cu noile cuvinte şi
expresii.
Capacitatea copiilor de învăţare a poeziei.
|
||
6.
|
Obţinerea
performanţei
|
Copiii vor recita strofele
poeziei atât individual cât și
frontal.
Voi insista asupra reproducerii
corecte şi expresive a poeziei de către copii.
|
Conversaţia
|
Frontal
Individual
|
Capacitatea modului de recitare
a poeziei
|
|
7.
|
Asigurarea
retenţiei şi a transferului
|
Copii, ce poezie am învăţat noi
astăzi? Voi solicita un elev să recite poezia.
Copii, despre ce este vorba în
poezie?
|
Conversaţia
|
Frontal
|
Capacitatea copiilor de a reţine
titlul poezizi şi momentele acesteia
|
|
8.
|
Încheierea
|
Voi face
aprecieri generale și individuale asupra modului în care
s-au comportat copiii în timpul activităţii; le voi oferi recompense.
|
Conversaţia
|
Stimulente
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu