DATA: 4.12.2012
GRĂDINIŢA: “Cuvioasa
Parascheva” Iaşi
GRUPA: mare C
DOMENIUL EXPERENŢIAL: Domeniul Ştiinţă
DENUMIREA ACTIVITĂŢII: Activitate matematică
MIJLOC DE REALIZARE: exerciţii
cu material individual
TIPUL
ACTIVITĂŢII: predare-învăţare
TEMA: Numărul şi cifra 6
SCOPUL: -înţelegerea
modului de formare a numărului 6;
-intuirea numărului şi cifrei 6;
-dezvoltarea deprinderii de utilizare corectă
a limbajului matematic adecvat.
OBIECTIVE OPERAŢIONALE:
O1- să numere
conştient cu şi fără material intuitiv în
ordine crescătoare şi
descrescătoare în limitele 1-5;
O2- să formeze
grupe după criteriul culoare;
O3- să
alcătuiască grupe cu „tot atâtea”, „mai multe”, „mai puţine” elemente;
O4-
să raporteze numărul la cantitate şi cantitatea la număr;
O5- să formeze
o grupă cu un element mai mult decât grupa cu 5;
O6- să numere
prin încercuire obiectele grupei formate (6 obiecte);
O7- să
recunoască cifra 6.
STRATEGII DIDACTICE:
METODE ŞI PROCEDEE: conversaţia,
explicaţia, demonstraţia, exerciţiul, problematizarea, munca independentă.
MATERIAL DIDACTIC: material distributiv pentru fiecare copil: jetoane cu diferite imagini(globulețe
roșii, globulețe galbene, albastre, verzi, portocalii și mov), jetoane cu cifre(1,
2, 3, 4, 5, 6), fişă de muncă independentă.
FORMA DE ORGANIZARE: frontal, individual.
LOCUL DE DESFĂŞURARE: sala de
grupă
DURATA: 25-30 minute
MATERIAL BIBLIOGRAFIC:
ü Ezechil,Liliana, Păişi Lăzărescu, Mihaela, 2004,
Laborator
preşcolar, Editura V&I Integral, Bucureşti;
Nr. crt.
|
Secvenţele lecţiei
|
Ob. op.
|
Conţinutul instructiv-educativ
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode şi procedee
|
Mijloace de învăţământ
|
Modul de organizare
|
|||||
1.
|
Moment organizatoric
|
Pregătirea
sălii de grupă prin:
-asigurarea
unui climat favorabil;
-aranjarea
mobilierului după modelul claselor;
-pregătirea materialelor necesare pentru
activitate;
-intrarea ordonată a copiilor în sala de
grupă.
|
|||||
2.
3.
|
Captarea atenţiei
Anunţarea temelor şi a obiectivelor
|
Se va realiza cu ajutorul
poeziei «Hai sa numărăm copii ! »
1 este un cârlig,
Cu nas ascuţit de
frig !
2 e parcă un răţoi,
De pe lacul din zăvoi !
3 e oare, un cercel ?
Sau codiţă de
purcel ?
4 , e un frumos,
Scaun cu spătaru-n
jos !
5 e secerea întoarsă,
6 – lacătul de-acasă,
7 – parcă e o coasă,
8 – o zală arătoasă,
9 – lingura frumoasă,
10 … altcum nu încerc
Pun cârligul lângă cerc !
Ne oprim copii aici –
În casa lui Moş Arici…
Însă când veţi fi şcolari,
Numerele cresc mai mari !
Nu se mai opresc nicicând,
Uite-aşa tot numărând !
|
Conversaţia
Conversaţia
|
Poezie
|
Frontal
Frontal
|
Capacitatea
de receptare şi înţelegere a poeziei.
|
|
4.
|
Reactualizarea cunoştinţelor
|
O1
O2
O4
|
-Până la ce număr aţi învăţat să număraţi?
Solicit copiilor să numere în şir
crescător şi descrescător în limitele 1-5 şi să ridice o anumită cifră.
Copiii
vor forma mulţimi cu jetoanele din coşuleţe. Le voi cere copiilor să aşeze
mulţimile una lângă alta, de la stânga la dreapta.
- Ce
mulţimi aţi format? (am format o mulţime de globulețe roșii, o mulţime
de globulețe galbene, albastre,
verzi și o mulțime de globulețe portocalii).
- Câte
mulţimi aţi format? (copiii numără mulţimile împreună cu mine, apoi spun că
au format cinci
mulţimi).
Se va
trece la fixarea numeralului ordinal până la cinci,
copiii fiind solicitaţi să arate a câta mulţime este mulţimea de globulețe
roșii, galbene etc.
- A
câta este mulţimea de globulețe roșii? (prima mulţime)
- Dar
mulţimea de globulețe galbene? (a doua)
Copiii
vor aşeza mulţimile în coşuleţ, pe masă rămâne doar mulţimea globulețelor
portocalii.
- Câte
elemente are mulţimea globulețelor portocalii? (are cinci
elemente)
-Ridicaţi
jetonul cu cifra corespunzătoare. (copiii ridică jetonul cu cifra 5)
|
Conversaţia
Exerciţiul
|
Jetoane
cu cifre(1, 2, 3, 4, 5)
Jetoane
cu diferite elemente (globulețe roșii, galbene, albastre, verzi, portocalii)
|
Frontal
Individual
|
Capacitatea
copiilor de a număra crescător şi descrescător până la 5.
Capacitatea de a forma grupe după criteriul culoare.
Capacitatea de a forma grupe şi de a raporta numărul la
cantitate.
|
5.
|
Dirijarea învăţării
|
O2
O3
O5
O6
|
Copiii
vor mai primi o mulţime de globulețe
mov, apoi li se cere să compare cele două mulțimi punând elementele în
corespondență.
Copiii
așează elementele fiecărei mulțimi unele sub altele și observă punând în
corespondență că una dintre mulțimi are un element în plus.
-
Priviţi mulţimile obţinute. Care mulţime are mai multe elemente? (mulţimea
globulețelor mov)
- Cu
câte elemente are mai mult mulţimea globulețelor mov decât mulțimea
globulețelor portocalii? (cu un singur element)
Copiii
numără globulețele portocalii prin încercuire.
- Câte
globulețe portocalii are mulţimea? (are cinci globulețe portocalii)
Se precizează că grupa care are mai mult cu un obiect
decât cea cu 5 este grupa cu 6 obiecte, căreia îi corespunde cifra 6. Numărul 6 este mai mare
cu o unitate decât numărul 5.
Se numără prin încercuire obiectele din grupa nou formată.
Se intuieşte cifra 6, se prezintă
copiilor jetonul cu cifra 6, iar apoi o planşă.
- Cu ce
se aseamănă cifra şase din această planşă? (cu un
lacăt deschis)
Se
cere copiilor să numere în limitele 1-6.
|
Conversaţia
Demonstraţia
Exerciţiul
Problematiza rea
Explicaţia
|
Jetoane cu globulețe portocalii și mov
Jeton cu cifra şase
Planşă demonstrativă cu cifra şase
|
Frontal
Individual
Frontal
|
Capacitatea de a compara punând elementele în
corespondență.
Capacitatea de a număra şi de a asocia cifra.
Capacitatea de a înţelege modul de formare al noului număr.
|
6.
|
Asigurarea retenției și a transferului
|
O7
O8
|
Se va
face prin diferite exerciţii: se bate din palme şi copiii ridică cifra
corespunzătoare numărului de bătăi pe care l-au auzit.
Se
pune în corespondență mulțimea cu șase elemente anterior găsită cu o altă
mulțime cu tot atătea elemente și se cere copiilor să asocieze jetonul cu
cifra corespunzătoare.
-Din câte obiecte
este formată grupa căreia îi corespunde numărul şi cifra 6?
Copiii
vor primi de rezolvat o fişă de lucru.
În
partea de sus a fişei copiii trebuie încercuiască cifra 6, apoi trebuie să coloreze al şaselea dinozaur,
iar în partea de jos trebuie să
deseneze în căsuță tot atâtea liniuțe câte obiecte sunt în fiecare imagine.
Voi
face
evaluarea fişei.
|
Problematiza rea
Exerciţiul
Munca independentă
|
Jetoane
cu cifre(1, 2, 3, 4, 5, 6)
Fişa de lucru
|
Frontal
Individual
|
Capacitatea de a
recunoaște numerele și cifrele învățate în diverse situații.
Capacitatea de a asocia numărul la
cantitate.
|
7.
|
Încheierea activităţii
|
Se
fixează titlul activităţii matematice.
Se fac aprecieri generale si individuale asupra modului de lucru şi de
comportare al copiilor. Se împart
stimulente copiilor care au fost activi şi celor care au rezolvat corect
sarcinile din fişa de lucru.
Cele
mai corecte şi frumoase fişe vor fi expuse pe panou.
|
Conversaţia
|
Stimulente
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu